Powered By Blogger

Tuesday 25 October 2011

Tom Yam Goreng

           Mungkin anda sudah tahu, lidah lebih tajam daripada pedang dan mata pena lebih berbahaya daripada peluru berpandu. Tidak perlu saya huraikan panjang lebar maksud frasa tersebut kerana saya yakin bahawa anda pun telah cair tentang makna tersirat yang terkandung di dalamnya. Namun, apakah anda pernah terfikir bahawa betapa kuat usaha kita untuk menjaga lidah namun akhirnya kita tersilap juga? Kita sering menyalahkan atau menertawakan orang lain atas perkataan mereka. Tetapi adakah kita sedar bahawa sekali-sekala kita juga dihukumi fardhu ‘ain untuk menertawakan atau menyalahkan diri sendiri?
            Saya teringat ketika masih beberapa bulan tinggal di Kelantan dahulu. Waktu itu pemahaman saya masih sangat sedikit tentang kosakata bahasa Kelantan. Ya, sama seperti sekarang namun lebih teruk saat awal-awal ke sini dahulu. Saya cuba untuk bercakap dengan hati-hati agar tidak tersilap dan kemudian ditertawakan atau dimarahi oleh orang sini.
            Namun akhirnya, apa yang terjadi? Saat itu hari Jumaat, saya berada di asrama dengan Ryan pada masa itu. Tiba-tiba ada pak cik penjual ikan. Hati saya pun terdetik untuk membeli kemudian memasak ikan. “Pak cik, saya nak beli ikan” pintaku. “Ya dik, nak berapa?” tanyanya dengan loghat Kelantan. “4 butir cik…” jawapku dengan selamba.
            Selepas kejadian itu, saya merasa harus lebih berhati-hati lagi dalam bercakap. Tak kan kita mahu masuk ke dalam lubang yang sama untuk kedua kalinya! Dari semasa ke semasa nampaknya penguasaan bahasa Kelantan saya berjalan dengan agak bergaya. Namun kejadian yang tidak diingini kembali terjadi. Kali ini kesalahan dalam penulisan bahasa Melayu, mata pena. Ketika mendapat tugas unutk menyiapkan projek Prinsip Perakaunan SPM saya tulis pada bahagian muka depan kertas projek saya maklumat-maklumat lengkap tentang projek ini. Termasuk nama guru perempuan mata pelajaran ini, guru muda yang masih belum berkahwin lagi. Saya taip di situ, Nama Guru : Puan Amyliana… Ketika saya serahkan tugasan saya kepada beliau, tulisan tersebut langsung terbaca olehnya. Tiba-tiba saya lihat beliau nampak geram, entah marah ataupun berasa lucu dengan gelaran ‘puan’ yang saya berikan tersebut.  Hatiku menertawakan diriku sendiri, diiringi dengan gelak tawa teman-teman sekelas.
            Nampaknya, memang benar apa yang dikatakan oleh orang-orang dahulu, orang yang banyak menguasai bahasa adalah orang yang bijaksana. Orang yang tidak pandai berbahasa akan ditertawakan sama ada oleh diri sendiri mahupun oleh orang lain. Sebagaimana peristiwa yang terjadi baru-baru ini. Saat itu saya diminta tolong oleh ustaz saya untuk pergi ke kedai membeli kwe tiau goreng. Ada tetamu jemputan di sekolah Al Ulum. Entah fikiran saya terlalu kalut atau gopoh, tiba-tiba saya tersilap cakap, “Pak cik, tom yam goreng 4 bungkus!” pinta saya kepada penjual. “Apa dik? Tom yam 4 bungkus?” mungkin dia berasa hairan dengan ucapanku tadi, mana ada tom yam goreng! Jadi dia tanya balik begitu. Selepas lama menunggu, penjual tersebut memberikan kepada saya 4 bungkus sup tom yam. Dengan bibir yang terkedu dan mata sayu seakan tidak percaya, saya baru sedar bahawa saya tersilap cakap. Bukan tom yam goreng tetapi kwe tiau goreng yang saya cari! Astaghfirullah… RM18 tiba-tiba ‘terbang’ dari poketku, habis duit dengan sia-sia. Tak kan saya dengan Ryan makan 4 bungkus sup tom yam!
            Begitulah manusia, tidak pernah terlepas daripada salah dan lupa. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh juga, sepandai-pandai manusia bercakap akhirnya tersilap jua. Ingat, mulutmu harimaumu. Yang akan menerkam kamu pada bila-bila masa!

No comments:

Post a Comment